تجلیل از مربیان قرآنی و مربیان مهدالرضا(ع) آستان قدس رضوی
همزمان با هفته پاسداشت مقام معلم، مراسم تجلیل از مربیان قرآنی و مربیان مهد الرضا(ع) آستان قدس رضوی برگزار شد.
دوشنبه,۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۶

به گزارش خبرنگار علم و فرهنگ آستان قدس رضوی، مراسم تجلیل از ۴۲۰ تن از مربیان قرآنی و مربیان مهدالرضا(ع) به همت مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی، عصر امروز در مرکز همایش‌ها و نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی برگزار شد.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در این مراسم گفت: دوره پیش دبستانی آغاز دوره علم‌آموزی کودکان است که در فرایند  آموزشی جمهوری اسلامی نسبت به آن اهتمام ویژه‌ای شده است. سال‌های پیش، دشمنان اسلامی سعی داشتند با اجرای برنامه‌های مختلف در نظام آموزشی کشور نفوذ و تغییر فکر و اندیشه را در نوآموزان و نوجوانان کشور ایجاد کنند که خوشبختانه با آگاهی مسئولان، دشمنان در رسیدن به این هدف خود ناکام ماندند.

عبدالحمید طالبی، دوره پیش دبستانی را مهم‌ترین دوره آموزشی عنوان کرد و افزود: این دوره آموزشی، زمان بهره‌گیری از هوش و خلاقیت کودکان است. کودکان در این دوره، افزایش اعتماد به نفس پیدا می‌کند و رشد اجتماعی و عاطفی او محقق می‌شود.

 

نگاه آستان قدس رضوی به فعالیت‌های مهد الرضا(ع)، تربیتی است
وی تصریح کرد: از فعالیت دوره‌های آموزشی مهدالرضا(ع) آستان قدس رضوی در سراسر  کشور، حدود 25 سال می‌گذرد، در حال حاضر این نهال خوب تبدیل به درختی تنومند شده است. استقبال گسترده خانواده‌ها از برگزاری دوره‌های آموزشی حاکی از تلاش‌های بی وقفه و خالصانه مدیران مراکز قرآنی آستان قدس رضوی به منظور اشاعه آموزه‌های قرآنی است.
 طالبی، انتساب به حضرت رضا(ع)، انجام فعالیت‌های قرآنی با نگاهی به آموزه‌های اهل بیت(ع) را مهم‌ترین تفاوت مهد الرضا(ع) نسبت به سایر مراکز آموزشی قرآن عنوان کرد و افزود: باید در طراحی دوره‌های آموزشی، اهتمام بیشتری داشته باشیم، نگاه آستان قدس رضوی به فعالیت‌های مهد الرضا(ع)، نگاه منفعتی و درآمدی نیست، بلکه نگاهی تربیتی است که باید در این دوره‌های آموزشی، خط فاصله‌ای بین تربیت و پرورش وجود نداشته باشد.

وی ایجاد فضاهای جذاب آموزشی، رعایت استانداردهای لازم در فضاهای آموزشی، اخلاق‌مداری و دینداری در مربیان قرآنی، استفاده از روش‌های ساده و روان آموزشی متناسب با سطح یادگیری کودکان را از جمله نکاتی عنوان کرد که باید در برگزاری دوره‌های آموزشی مهد الرضا(ع) مورد توجه قرار داد.

 رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، یادآور شد: مهد‌الرضا(ع) باید یک روش علمی و منطقی پیش رو داشته باشد. متون آموزشی طراحی شده خوب است؛ ولی هر دوره نیاز به تجدید نظر، بررسی و تطابق با نیازهای روز جامعه دارد. دشمنان ما بیش از گذشته سعی دارند در سبک زندگی اسلامی تغییر ایجاد کنند. با توجه به شرایط کشور در ارائه آموزش‌های قرآنی باید بیش از قبل از فضای مجازی بهره‌ گرفت.


آموزش 17 هزار نوآموز قرآنی در سراسر کشور تحت لوای حضرت رضا(ع)
در این مراسم مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی، خدمت معلمی در سایه سار وحی و در جوار حریم رضوان را توفیق بزرگ دانست و گفت: خادمی قرآن و ثقلین در کنار حضرت رضا(ع) بسیار باارزش است و باید از معلمان قرآنی مهد الرضا(ع) بسیار قدردانی کرد؛ چرا که کودکان ما با گذراندن ۹۰ جلسه آموزشی توانایی روخوانی و روانخوانی قرآن را پیدا می‌کنند و با آموزه‌های اسلامی، سیره زندگی اهل بیت(ع) آشنا می‌شوند.

حجت‌الاسلام سید مسعود میریان با اشاره به فعالیت‌های مهدالرضا(ع) در سال جاری گفت: بیست و پنجمین دوره آموزشی مهدالرضا(ع)، امسال با حضور ۱۷ هزار نوآموز قرآنی در سراسر کشور تحت لوای حضرت رضا(ع) در حال برگزاری است و نوآموزان در این دوره‌های آموزشی، آموزش‌های قرآنی را با روش قصه و بازی فرا می‌گیرند.

 

قرآن کتاب فردی و شخصی نیست
محمد صادق علمی، استاد حوزه و دانشگاه در این مراسم نیز گفت: خیری بالاتر از قرآن نیست به ویژه اینکه در محضر امام رضا(ع) باشد. با توجه به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(ص) «خَيرُكُم من تعلَّمَ القرآنَ وعلَّمَهُ » بهترین عمر‌ و سرمایه  انسان باید در خدمت قرآن صرف شود و بهترین فضا، نیز به فضاهای آموزش قرآنی اختصاص داشته باشد.  
 وی خطاب به مربیان قرآنی تصریح کرد: در جلسات آموزشی قرآن کریم، علاوه بر آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن، قرائت، تجوید و صوت و لحن باید تدبر و تفسیر نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه قرآن کتاب زندگی است و باید همگان را به دستورات قرآنی دعوت کرد، اظهار کرد: بخش عظیمی از دشمنان اسلام با صرف هزینه‌های کلان، برگزاری اتاق‌های فکر و نشست‌های مختلف در داخل و خارج از کشور سعی دارند، این دیدگاه را به مردم القا کنند که قرآن یک کتاب فردی و شخصی است و برای جامعه‌سازی مفید نیست، صاحب قرآن امام زمان (عج) است و باید منتظر بود تا صاحب قرآن ظهور کنند. براساس این دیدگاه، بخش عظیمی از آیات قرآن تا زمان ظهور حضرت مهدی(عج) کاربرد ندارد.

وی با تاکید بر اینکه این دیدگاه اساس نظام اسلامی و ولایت فقیه را تهدید می‌کند، خاطر نشان کرد: آیات بسیاری از قرآن کریم خطاب به حاکمان بیان شده است و برای جامعه‌سازی مفید است.

علمی در ادامه به مربیان قرآنی توصیه کرد: کتاب «ولایت فقیه» امام خمینی(ره) را بخوانند، سپس به فهم آیات قرآن کریم مشغول شوند و قرآن را به کودکان بیاموزند.

پیوست ها:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید