فروشگاه کتاب رضوی، فرصتی بی‌نظیر برای زائران
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، گفت: فروشگاه جامع کتاب رضوی در جوار حرم مطهر رضوی، فرصت بی‌نظیری را در اختیار زائران و مجاوران قرار می‌دهد تا بتوانند با انبوهی از کتاب‌های متنوع که توسط ناشران مختلف منتشرشده، آشنا شوند.
سه شنبه,۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۶

محمدحسین‌زاده عیش‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فرهنگ آستان قدس رضوی  گفت: با توجه به حجم گسترده زائران در مشهد، جای این فروشگاه کتاب در نزدیکی حرم مطهر رضوی خالی بود که خوشبختانه این فروشگاه در  ایام عید که ما شاهد حضور گسترده زائران بودیم، افتتاح شد.

وی اصلی‌ترین رسالت فروشگاه کتاب رضوی را توسعه و ترویج فرهنگ زیارت عنوان کرد و افزود: باید عرضه کتاب در این فروشگاه متناسب باسلیقه و نیاز مخاطبان با موضوعات مختلف سنت و سیره رضوی، زیارت و آداب آن و... باشد که مطالعه آنان زیارت پر معرفتی را برای زائر رقم بزند.

حسین زاده با اشاره به اینکه ورودی باب الجواد(ع) حرم مطهر رضوی به گذرگاه فرهنگ و ادب تبدیل می‌شود، اظهار کرد: کتاب مبنا است، اگر تمام فعالیت‌های هنری در ذیل کتاب انجام بگیرد، مردم با کتاب انس برقرار می‌کنند و درنتیجه در ترویج سبک زندگی اسلامی موفق‌تر خواهیم بود. تأسیس فروشگاه کتاب رضوی شروع خوبی است و کمک می‌کند ورودی باب الجواد(ع) که به نام فرزند بزرگوار امام رضا(ع) نام‌گذاری شده در معرفت افزایی زائر مؤثر باشد.

 

  باید تولید سوغات فرهنگی زائر متناسب با نیاز زائران باشد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: رسم خوب و حسنه‌ی خرید سوغات برای فامیل و بستگان از زمان‌های دور در بین ایرانیان رواج داشته است و مردم اغلب سوغاتی ازجمله زعفران و نبات، اسباب‌بازی و ... تهیه می‌کردند ، ورود به‌نشر به عرصه تولید سوغات فرهنگی اقدامی خوبی است که ما سوغات فرهنگی را دربسته خرید سوغات زائر ببینیم، اگر می‌خواهیم این امر به‌عنوان یک عادت خوب برای زائران حضرت رضا(ع) تبدیل شود، بهتر است عرضه سوغات فرهنگی رضوی با خلاقیت و نوآوری همراه باشد و دربسته بندی اقلام و ارائه آن به زائر توجه ویژه‌ای به‌ظاهر و شکیل بودن بسته‌بندی شود. هم‌چنین باید بتوانیم بسته‌های فرهنگی متناسب با ذائقه مخاطبان تولید کنیم؛ به‌طور مثال بسته‌های فرهنگی مختص والدینی که فرزند دارند یا زوج‌ها جوان، دختران و پسران نوجوان و... تهیه شود و در دسترس آنان قرار بگیرد.

وی ادامه داد: اگر عرضه سوغات فرهنگی متناسب باسلیقه و نیاز مخاطب باشد؛ قطعاً در سبد خرید زائران جای می‌گیرد. متأسفانه حجم انبوه سوغاتی‌های موجود ازجمله پوشاک و اسباب‌بازی‌ها در مشهد برگرفته از فرهنگ غربی است که ما باید در این عرصه  ورود کنیم  و سوغاتی را متناسب بافرهنگی ملی ایرانی تهیه کنیم.

حسین زاده تصریح کرد: تولید و نشر رمان‌های دینی و مذهبی به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) رویکرد مثبت و خوبی است، این انتشارات وابسته به نام رضا(ع) است و مردم به این واسطه به به‌نشر اعتماد دارند، عده‌ای از مردم بدون تحقیق و صرفاً با حضور در فروشگاه‌‌های کتاب به‌نشر اقدام به خرید کتاب می‌کنند با توجه به اینکه حوزه کیفیت کتاب بسیار مهم است، بهتر است کیفیت چاپ و تنوع کتاب‌ها در این مجموعه در عالی‌ترین حد ممکن باشد. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید به‌نشر به بهترین و اولین نشر کشور در سطح ملی و بین‌المللی در تبیین و ترویج معارف اسلامی تبدیل شود، در این حوزه نیاز است که کتاب‌های کودک و نوجوان این انتشارات با توجه به حضور زائران غیر ایرانی در کشور برای بهره‌مندی زائران کشورهای افغانستان،  پاکستان، عراق و ... به زبان‌های مختلف ترکی، عربی و انگلیسی ترجمه و منتشر شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید