برگزاری نشست برکرانه فقه با موضوع «روش شناسی اجتهاد در فقه سیاسات»
نشست هفتگی برکرانه فقه با موضوع روش شناسی اجتهاد در فقه سیاسات صبح امروز در مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ص) برگزار شد.
پنجشنبه,۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳

به گزارش خبرنگار علم و فرهنگ آستان قدس رضوی؛ نشست هفتگی برکرانه فقه با موضوع روش شناسی اجتهاد در فقه سیاسات صبح امروز در مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ص) برگزار شد.

در این نشست که با حضور جمعی از طلاب و کارشناسان فقه برگزار شد، آیت الله مصطفی محقق داماد با تأکید بر تسلط فقیه نسبت به قواعد دینی گفت: در فقه سیاسات باب های مختلفی چون باب الامان و باب الانفال وجود دارد که در آن مباحث مختلفی چون حقوق کشته شدگان بررسی می شود. اما مسئله ای که وجود دارد این است که فقهای ما به مباحث کلامی فقه توجه زیادی نمی کنند. مکتب های کلامی مثل عدلیه و اشعری چارچوب هایی دارند که نیاز به علم و عمل توأمان در آن ها وجود دارد. اگر تأثیر قواعد کلامی را درک کنیم خیلی از مشکلات فقهی حل می شود. به عنوان مثال مباحثی چون انفال باید بین همگان ترویج پیدا کند و همه بدانند که انفال به معنای صدقه نیست بلکه به معنای کمک به تولید و اشتغال است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در روابط بین‌الملل باید همه منابع و کتاب ها را بررسی و مطالعه کنیم افزود: فقه سیاسات بخش های مختلفی چون فقه شهروندی، حقوق بشر، حقوق اداری، حقوق روابط اداری حاکم و ملت وجود دارد که در هیچ کتاب و منبعی درباره آن ها صحبت نشده است در حالیکه نهج البلاغه به عنوان یک مرجع کامل درباره همه این موارد صحبت کرده است. امام علی (ع) در نهج البلاغه درباره آزادی های بشر و انتقاد ملت از حاکم مواردی را ذکر کرده اند که باید به آنها مراجعه شود.

وی با بیان اینکه آشنایی با تورات و انجیل تفسیر قرآن را راحت تر می کند افزود: حاکمان با حکم ثانویه، موقت و شرطی نمی توانند کشور را اداره کنند. همانطور که اولین شرط عضویت در سازمان ملل عدم تجاوز به کشورهای دیگر است و همه در هر شرایطی باید به آن پایبند باشند. بنابراین متخصصان فقه بین الملل باید جایگاه ایران را در دهکده جهانی مشخص کنند.

وی افزود: آزادی بیان یکی از شروط مهم اداره کشور است. باید همه صحبت کنند و همه نظرات را بشنویم. از سایر ادیان یا حتی از کافران باید پذیرای صحبت همه باشیم و این مسئله به رشد کمک می کند.

در این نشست، طلاب و کارشناسان فقه حاضر، به بیان نظرات و دیدگاه های خود پرداختند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید