رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی:
خدمت شایسته به زائران یک جهاد است
رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، گفت: امروز خدمت شایسته به زائران حرم علی بن موسی الرضا(ع) نقشی جهاد گونه دارد.
شنبه,۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲

به گزارش خبرنگار علم و فرهنگ آستان قدس رضوی، دکتر احد فرامرز قراملکی، در دوره آموزشی «اخلاق خدمت در حرم مطهر رضوی» که با حضور جمعی از خدام و کارکنان آستان قدس رضوی در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به مضمون آیه 69 سوره عنکبوت اشاره کرد و گفت: در این آیه شریف آمده است: «و آنان که در راه ما به جان و مال جهد و کوشش کردند محققا به راه‌های معرفت و لطف خویش هدایت می‌کنیم و همیشه خدا یار نکوکاران است». خدمت شایسته به زائران یک جهاد است که طبق این آیه خدا وعده داده است یاریگر خادمان باشد.

قراملکی تصریح کرد: خادمان با جان و دل در خدمت مهمانان و زائران حرم علی بن موسی الرضا(ع) هستند و عده‌ای نیز به صورت گمنام به خدمت‌رسانی مشغولند تا زوار بتوانند از فیوضات معنوی زیارت بهره ببرند.

وی با طرح این سوال که چرا خدمت به زائران به منزله جهاد تلقی می‌شود، گفت: پاسخ این سوال را می‌توان در محورهایی همچون، رفتار ارتباطی قدسی من با امام رضا(ع)، رفتار ارتباطی درون شخص من با خود، رفتار ارتباطی شخص من با زوار و مهمانان حضرت، رفتار ارتباطی من با سازمان و فشارهای برون سازمانی پاسخ داد؛ در واقع برای این رفتارهای ارتباطی دغدغه‌هایی وجود دارد که جهاد بودن کار خادمان آشکار می‌شود. 

این مقام مسئول در ادامه گفت: ادب حضور در پیشگاه امام مهربانی‌ها با همه قداستش، دغدغه خدمت خالصانه و شاکرانه، مهربانی با خود و حرمت خویشتن، تکریم مهمانان حضرت با همه دگرگونی‌اش و مناسبات سازمانی با همه پیچیدگی‌ها و دگرگونی‌هایش از دغدغه‌های خدمت در حرم امام رئوف(ع) دانست.

به گفته قراملکی، امروزه هر گونه ایفای نقش خدمت در آستان قدس رضوی سختی‌های خاص خودش را دارد؛ سختی‌هایی که تا آن را تجربه نکرده باشیم درکی از آنها نداریم.

وی با طرح این سوال که با سختی‌های خدمت چه کنیم و چگونه این سختی‌ها را به آسانی و حلاوت و شیرینی تبدیل کنیم؟ گفت: اخلاق حرفه‌ای خدمت ما خادمان را در حل سختی‌های خدمت یاری می‌کند. ارتباط اخلاقی همچون آبشاری از بالا به پایین سرازیر می‌شود؛ اگر ما حرمتی برای زائران قائل نباشیم و آنان را تکریم نکنیم از اخلاق حرفه‌ای برخوردار نیستیم، در واقع مهم‌ترین مهارت در اخلاق تشخیص این نکته است که رفتار من خشنود کننده و یا رنج آور است. 

رئیس بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در ادامه به مضمون آیه 264 سوره بقره اشاره کرد و گفت: «ای اهل ایمان، صدقات خود را به سبب منّت و آزار تباه نسازید مانند آن که مال خود را از روی ریا انفاق کند و ایمان به خدا و روز قیامت ندارد؛ ...... و خداوند گروه کافران را راه سعادت ننماید»

وی گفت: این آیه خطاب به مومنان نازل شده است که با ایمان آغاز شده و با کفر به اتمام رسیده است. از این آیه باید درس بگیریم تا کار نیک خود را با منت و خودنمایی تباه نسازیم و به کفر دچار نشویم.

   

قراملکی خاطر نشان کرد: تذکر به امر خیر لازم است اما شیوه کار مهم است. برای نمونه حساسیت به پوشش مناسب در حرم و اقدام صحیح و یادآوری در خصوص پوشش نامناسب لازم و ضروری است، اما شیوه برخورد نیز بسیار مهم است.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید